Recent Posts

Recent comments

Jawatan Tmbalan Perdana Menteri II

Wajarkah jawatan Timbalan Perdana Menteri II diwujudkan? MCA telah menyuarakan berkenaan perkara ini. Agaknya apa agenda MCA? Bukankah perkara sebegini adalah agenda asas perjuangan DAP? Konsep Malaysian Malaysia telah dilaungkan oleh Lee Kuan Yew suatu masa lalu dan diteruskan oleh parti serpihan PAP iaitu DAP.

DAP dari awal perjuangan menekankan perkara sebegini. Wajarkah kaum Melayu memberi 'muka' terhadap permintaan ini. Kini permintaan mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II dilakukan oleh MCA pula. Apa tujuannya? Tujuannya tidak lain iaitu meletakkan batu asas untuk mentadbir Malaysia seterusnya menjadi Perdana Menteri. Walaupun perlembagaan tidak membenarkan perkara sebegini berlaku, tetapi sentimen perkauman yang dimainkan oleh pihak media dan ahli politik pasti akan membuatkan rakyat terganggu.

Ketika British meninggalkan Tanah Melayu yang dijajahnya, mereka telah meninggalkan asas yang penting untuk diterima iaitu orang Melayu menguasai politik dan orang cina menguasai ekonomi. Ini asasnya. Orang bukan Melayu seharusnya menerima apa yang dikatakan sebagai perjanjian awal atau terdahulu demi kemakmuran bersama. Akan tetapi kini orang Melayu ingin menguasai ekonomi dan orang cina cuba menguasai politik. Bukankah ini akan membawa kehancuran kepada rakyat marhaen? Ditambah pula dengan sikap pihak media memainkan isu perkauman, rakya bertambah sengsara.

Jawatan Timbalan Perdana Menteri II tidak seharusnya diwujudkan memandangkan ia akan menyebabkan perpecahan dan kemungkinan rasa kurang senang antara kaum terus meningkat. Lihat saja dalam perhimpunan MCA, ada perwakilan yang meminta tambahan peruntukan kepada sekolah jenis kebangsaan cina. Apakah erti semua ini? Tambahan peruntukan bermakna jurang akan terus melebar! Maksudnya intergrasi kaum tidak akan berjaya. Dan akhirnya segalanya pun tidak akan berjaya. Merugikan rakya Malaysia secara keseluruhannya.

Bandingkan dengan negara lain, adakah bangsa asal negara tersebut boleh mamberi 'muka' terhadap bangsa lain yang boleh diistilahkan sebagai kaum pendatang? Tiada bangsa lain di dunia ini yang sanggup memberi 'muka' dan sifat pemurah orang Melayu ini lah yang membuatkan bangsa lain terus menekan orang Melayu yang kononnya meminggirkan mereka. Kemudiannya dicanang ke serata dunia bahawa orang Melayu cuba menindas orang bukan Melayu dengan pelbagai cara. Isu yang sering dimainkan pula ialah kesaksamaan. Mana mungkin orang Melayu boleh berikan hak istimewa orang Melayu untuk dikongsi dengan bukan Melayu!

Renung-renungkan lah....

0 comments:

Submit your feedback

Your e-mail address:

Subject:

Comments: