Recent Posts

Recent comments

Monopoli Import Beras

KUALA LUMPUR (BebasBersuara) : Sudah kedengaran suara sumbang yang meminta agar monopoli beras oleh bernas dilepaskan kepada para pemborong lain. Jika ini terjadi, maka harga runcit makanan ruji tersebut akan terus meningkat.

Percaya atau tidak, itu adalah kenyataan yang harus difikirkan bersama. Jika dilihat dan diperhalusi tentang perkara ini, BebasBersuara bimbang sekiranya para pemborong atau peruncit dalam ertikata lain persatuan yang disertai oleh pemborong tersebut merancang untuk menaikkan harga barang atau menuntut kenaikan barang kawalan ini dari kerajaan, maka hancurlah negara dan semakin ramai rakyat menderita kerana tidak mampu membeli beras!

Fikirkanlah bagaimana dalam keadaan para peniaga menyorok gula dan minyak masak yang bertujuan mengaut keuntungan suatu ketika dulu. Persoalannya siapakah golongan peniaga tersebut? Mana mungkin makanan ruji rakyat Malaysia diberikan hak kepada pemborong lain kecuali Bernas. Jika diamati dalam keadaan semasa, golongan inilah yang bertindak menaikkan harga barang atau menuntut kenaikan harga dari kerajaan. Siapa mereka? Fikir-fikirkanlah.

BebasBersuara memohon agar pihak kerajaan tidak melepaskan monopoli yang dimainkan oleh Bernas. Biarkan terus Bernas memonopoli beras dan elakkan dari dipecahkan oleh mana-mana individu atau syarikat. Secara ilmiahnya jika Bernas menaikkan harga sesuka hati dan rakyat mulai bising, kerajaan berkuasa menghalang kenaikan harga beras tetapi jika persatuan yang memaksa menaikan harga barangan terutamanya makanan, kerajaan serba-salah dan kemungkinan besar membenarkan kenaikan tersebut. Percaya atau tidak? Percayalah....

0 comments:

Submit your feedback

Your e-mail address:

Subject:

Comments: