Recent Posts

Recent comments

Anwar Ibrahim vs Shabery Cheek

KUALA LUMPUR (BebasBersuara) : Pujian harus diberikan kepada pihak penganjur yang sudi menganjurkan debat yang bertajuk "Hari ini bentuk kerajaan, esok turun harga minyak". Banyak perkara cuba disentuh oleh kedua-dua pihak walaupun beberapa kali soal peribadi Anwar Ibrahim disentuh oleh Shabery.

Anwar dilihat agak bijak kerana tidak menggunakan masa yang diperuntukkan utk menjawab soalan-soalan yang berkaitan hal peribadi sebaliknya lebih fokus kearah tajuk yang dibincangkan. Sungguhpun begitu Anwar tidak berdiam diri sebaliknya sesekali cuba pertahankan diri dengan jawapan yang menakjubkan yang tidak terduga oleh Shabery.

Jika dilihat dari sudut teori yang dikemukakan oleh para pendebat itu, boleh disimpulkan bahawa fakta yang dikemukakan oleh mereka sangat releven. Malangnya fakta yang diberikan oleh Anwar jauh lebih releven dalam menurunkan harga minyak berbanding fakta oleh Shabery yang mempertahankan tindakan kerajaan menaikkan. Anwar mempunyai matlamat untuk menurunkan harga minyak sebanyak rm0.50 untuk permulaan. Sebaliknya Shabery mempunyai matlamat menyokong kenaikan minyak yang mana kelihatan seperti agak mustahil untuk diturunkan oleh BN memandangkan tiada usaha untuk menghalang kebocoran dan ketirisan dalam sistem sekarang. Dua matlamat berbeza tetapi kesannya dapat dirasai oleh rakyat jika keputusan kerajaan tidak memikirkan nasib para petani, penternak, nelayan serta yang berpendapatan rendah.

0 comments:

Submit your feedback

Your e-mail address:

Subject:

Comments: