Recent Posts

Recent comments

Protes Minyak- rakyat semakin memenuhi stadium

|

KELANA JAYA (BebasBersuara) : Setakat jam 1.00 tengah hari ini rakyat semakin memenuhi ruang stadium kelana jaya untuk 1 tujuan, 1 matlamat iaitu menurunkah harga minyak. Dianggarkan seramai 8000 orang telah berkumpul di tempat tersebut.

Kelihatan beberapa pemimpin dari parti politik, NGO, dan pemimpim mahasiswa memberikan ucapan kepada hadirin. Antara yang turut serta ialah para pemimpin Pas, Keadilan dan Dap serta parti sosialis. Mahasiswa pula diwakili oleh pemimpin muda dari Utara yang memberikan ucapan bersemangat sebagai tanda protes dari pihak mahasiswa.

Sepanjang aktiviti sehingga tengah hari ini, ucapan berkait dengan rasa ketidakpuasan rakyat terhadap harga bahan bakar yang naik mendadak sebanyak 41% (petrol) dan 63% (diesel). Serentak dengan penarikan subsidi bahan api ini telah menyebabkan kenaikan hampir kesemua barang keperluan dan perkhidmatan. Laungan "turun-turun, harga minyak!" turut kedengaran sepanjang aktiviti berlangsung. Pintu inflasi telah dibuka oleh kerajaan BN dan kini telah menyebabkan rakyat yang berpendapatan rendah merana.

Didalam lautan manusia ini kelihatan para wartawan dari kalangan media alternatif dan beberapa blogger yang merakam gambar keadaan semasa. Terdapat juga beberapa wartawan antarabangsa yang cuba mendapatkan laporan mengenai situasi semasa daripada orang ramai.

Difahamkan para pemimpin Pakatan Rakyat dari 5 buah negeri akan hadir pada petang ini untuk bersama-sama dengan rakyat marhaen.

Desas-desus yang mengatakan tentera berkampung di sekitar stadium adalah tidak benar sama sekali. BebasBersuara telah melakukan pemantauan di sekitar Kelana Jaya terutamanya di premis-premis kerajaan persekutuan dan sehingga jam 1 tengah hari tadi mendapati bahawa perkara ini adalah tidak benar.

updated 02.32 pm [14:32]

[Lagi berita akan menyusul]

0 comments:

Submit your feedback

Your e-mail address:

Subject:

Comments: