Recent Posts

Recent comments

BA tidak punya masalah mentadbir Perak jika menang pilihan raya

|

IPOH, 28 Feb (Hrkh) - Barisan Alternatif Negeri Perak tidak menghadapi masalah untuk membentuk kerajaan sekiranya parti pembangkang berjaya menang sekurang-kuranya tiga puluh lima kerusi Dun pada pilihan raya umum ini.

==>> Lagi berita klik disini

ImageWalaupun PAS tidak ada kerjasama dan pakatan dengan DAP dalam pilihan raya umum ini, tetapi PAS mempunyai hubungan yang cukup baik dengan DAP kerana itu sekiranya BA dan DAP menguasai negeri ini, tidak akan wujud masalah untuk memerintah negeri ini.

Demikian ditegaskan oleh Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang dalam sidang media di Pejabat PAS negeri. Turut sama di majlis itu pimpinan kedua-dua parti PAS dan PKR,

"Kita tidak ada masalah, tidak akan berlaku perebutan siapa yang menjadi Menteri Besar, kerana kita yakin hubungan yang baik dengan DAP akan memudahkan pembentukan kerajaan di negeri ini," ujar beliau,

Dalam Undang Undang Tubuh Kerajaan Negeri jelas menyebut parti-parti yang menang boleh membentuk kerajaan dan menteri besarnya adalah seorang Melayu dan beragama Islam.

"Walaupun kami berlainan parti dan ideologi tidak bermakna kami tidak boleh bermuafakat untuk membentuk kerajaan," tegasnya.

"Oleh kerana PKR ada kerjasama dengan DAP, masalah ini telah pun dibincang dan DAP memahami peruntukan tersebut," jelas Ahli Majlis Tertinggi PKR Pusat, Usaili Alias.

Sebenarnya parti-parti pembangkang di negeri ini memang mempunyai persefahaman yang baik, ini terbukti dari pembahagian kerusi yang ditandingi di mana PAS bertanding 21 kerusi Dun, PKR 20 dan DAP 18.

Ini menggambarkan ketulusan dalam persehahaman, ini akan memudahkan parti pembangkang membentuk kerajaan, sekali gus mentadbir dengan baik dan berkesan.

Beliau meminta rakyat memberikan kepercayaan dan sokongan yang padu untuk membolehkan parti-parti pembangkang mengambil alih negeri ini.

Beliau juga percaya manifesto BA Perak mampu menarik sokongan rakyat untuk memilih BA sebagai peneraju negeri ini.

0 comments:

Submit your feedback

Your e-mail address:

Subject:

Comments: