Recent Posts

Recent comments

Rakyat Terengganu boleh hidup selesa jika PAS memerintah

|

KUALA TERENGGANU, 25 Feb (Hrkh) - PAS berjanji memastikan semua rakyat Terengganu mendapat pekerjaan di samping menikmati kemudahan Dana Khas yag membolehkan rakyat mempunyai rumah sendiri, kata Timbalan Pesuruhajaya PAS Terengganu, Dato' Abu Bakar Chik.

==>> Lagi berita klik disini

"Hasil daripada kombinasi tersebut iaitu memastikan rakyat mempunyai pekerjaan secara tidak langsung memudahkan mereka menikmati Dana Khas tersebut.

Malah bagi rakyat termiskin kita akan memberi rumah secara percuma. Kita mengambil berat tentang ini kerana tidak mahu melihat rakyat kita masih lagi tinggal di rumah usang yang tidak selesa," ujarnya ketika ditemui di sini.

PAS Terengganu memberi tawaran kepada rakyat dalam pilihan raya kali ini, iaitu menyediakan Dana Khas untuk pinjaman perumahan rakyat dan pemberian rumah untuk rakyat termiskin.

Selain itu, kata beliau PAS akan mengaktifkan skim pinjaman al-Qardhul Hassan bagi rumah, kenderaan dan komputer kerana menyifatkan perkara tersebut sudah menjadi barang keperluan kepada rakyat di samping meningkatkan sosial ekonomi mereka.

Untuk mendirikan rumah, tambah beliau, PAS juga memastikan setiap keluarga memiliki tanah bagi tapak kediaman dengan kelulusan pemberian geran hak milik kekal.

Sementara itu orang ramai yang ditemui menyokong tawaran tersebut. Fauzi Sulong dari Kampung Padang Air, Kuala Nerus menyifatkan ia selari dengan apa yang rakyat hendak selama ini.

"Rakyat mahu hidup dengan memiliki rumah dan kenderaan sendiri serta keperluan asas lain bagi meneruskan kehidupan untuk meningkatkan taraf kemajuan keluarga," ujarnya.

Tambah beliau bukan sahaja kerajaan mahu mencapai negeri atau negara maju malah rakyat pun berkehendakan sedemikian.

"Kami mahukan rumah yang selesa, kenderaan sebagai pengangkutan keperluan.

Barangan asas yang tidak membebankan bagi rakyat untuk terus hidup tanpa tekanan," katanya.

Suhaimi Othman yang melihat tawaran PAS pada pilihan raya umum kali ini, menyifatkan ia adalah peluang yang cukup istimewa kepada rakyat.

"Peluang ini mungkin tidak diperolehi kalau kita mengundi Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun kita harap tawaran ini betul-betul dilaksanakan jika PAS memerintah," katanya.

Menurut beliau masih ramai rakyat negeri ini tinggal di rumah sewa kerana tidak berpeluang membeli rumah.

"Ada setengah masyarakat kita mahu membina rumah mengikut cita rasa mereka. Jadi mereka tidak mahu membeli rumah kos rendah. Tetapi sekiranya kerajaan memberi hak milik tanah serta disediakan Dana Khas untuk perumahan ini bermakna kita boleh mereka bentuk rumah mengikut kehendak dan keselesaan kita," katanya.

Seorang lagi yang ditemui Jaafar Ibrahim berkata tawaran tersebut cukup menarik tetapi apakah PAS mampu memerintah negeri pada pilihan raya umum ini.

"PAS perlu sebarkan tawaran ini supaya semua rakyat menikmati hasilnya. Kalau ia sampai kepada semua pungundi mungkin PAS boleh memerintah," ujarnya.

0 comments:

Submit your feedback

Your e-mail address:

Subject:

Comments: