Recent Posts

Recent comments

Calon bankrap: Sistem tapisan Umno sukar dipercayai

|

KUALA LUMPUR, 24 Feb (Hrkh) - Sambil menyatakan PAS Kelantan telah mendapat lonjakan kedua , Naib Presiden PAS, Datuk Haji Husam Musa meminta rakyat berhati-hati sebelum memilih calon-calon Barisan Nasional (BN).

==>> Lagi berita klik disini

Mengulas penolakan calon BN di DUN Kijang dalam posting bertajuk "Umno Kelantan perlu dirawat?" dalam blognya (cetusan-hati.blogspot.com), beliau bertanya, jika bantahan tidak dibuat dan jika ditakdirkan Umno berjaya mendapatkan kemenangan di Kelantan, "apa nasib khazanah Kelantan dengan adanya calon seperti itu?"

"Selain muflis, apa lagi bentuk calon destruktif yang mungkin mengambil kesempatan atas khazanah negara jika mereka berkuasa – yang dibariskan sebagai calon Umno/BN seluruh negara? Awas!" beliau memperingatkan.

Bagai membayangkan sistem tapisan yang digunakan oleh Umno untuk menapis calon-calon mereka tidak boleh dipercayai, Husam mempersoalkan:

"Sistem tapisan Umno begitu lemah? Maklum balas risik tentera dan polis tidak ada? Calon pula mendiamkan diri dan tidak memaklumkan pada pucuk pimpinan?

"Dan andai kata mereka menang? Siapa dulu yang akan diselamatkan? Rakyat atau diri masing-masing?"

Menurut Husam, senarai yang diumumkan Pengerusi Umno Negeri Kelantan adalah senarai yang diluluskan oleh Presiden parti itu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Hadir sama semasa pemilihan akhir dibuat ialah Timbalan Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad).

Meskipun begitu, Calon BN di DUN Kijang, Mustopha Ahmed, telah ditolak pencalonannya kerana muflis. Penolakan itu memberikan kemenangan percuma kepada calon wanita PAS, Wan Ubaidah Wan Omar.

Sambil menyatakan Umno kecewa lagi dengan perkembangan itu, Husam menyifatkan apa yang berlaku itu sebagai lonjakan kedua sangat penting kepada PAS Kelantan, "di saat Umno galak bercakap angkuh Kelantan sudah dalam mulut mereka".

Gelombang pertama untuk PAS Kelantan, katanya, ialah apabila dua nama besar yang dicalonkan Umno enggan bertarung atas tiket BN.

Mereka ialah Prof Madya Abdullah Sudin di Pengkalan Chepa dan Pengelola Istana Diraja, Datuk Halim Ahmad di Pasir Mas.

"Mereka enggan turun. Nama sudah diumumkan. Persetujuan batang tubuh tidak ada.

"Difahamkan, Datuk Awang Adek mengadap Sultan Kelantan untuk mendapat perkenan (baginda bagi membolehkan) Datuk Halim bertanding. Gagal. Umum dahulu, baru perkenan diminta. Bukan caranya.

"Umno kecewa pusingan pertama. Cubaan mendapat milage kononnya Umno mendapat restu Istana dengan adanya Datuk Halim, patah di tengah jalan," kata beliau.

0 comments:

Submit your feedback

Your e-mail address:

Subject:

Comments: