Recent Posts

Recent comments

Kebangkitan rakyat, pengundi Cina sokong BA di Terengganu

|

KUALA TERENGGANU, 26 Feb (Hrkh) - Barisan Alternatif (BA) yang terdiri dari PAS dan Parti KeADILan Rakyat (KeADILan) kini semakin mendapat tempat 'di hati' pengundi Cina dan India.

==>> Lagi berita klik disini

Ini kerana, berdasarkan senario politik terkini di Terengganu gelombang kebangkitan rakyat sudah berpihak kepada PAS dan KeADILan.

Beberapa daerah telah berjaya menubuhkan Kelab-kelab Penyokong PAS dari kalangan kaum Tionghua iaitu di Kemaman, Dungun dan Kuala Terengganu.

ImageTinjauan Harakahdaily pada Majlis Pelancaran Kelab Penyokong PAS Kuala Terengganu yang diadakan di pekarangan Flat Batas Baru, Kuala Terengganu mendapat sambutan baik di kalangan masyarakat Tionghua.

Lebih 100 orang masyarakat Tionghua berhampiran perumahan Flat Batas Baru tersebut hadir serta memberi komitmen menyokong calon PAS dan KeADILan yang bertanding dalam Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 ini.

Kelab tersebut dirasmikan pelancarannya oleh Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Mustafa Ali serta penyerahan watikah kepada ahli-ahli jawatankuasa berkenaan.

Sementara itu, di Kampung Bukit Berangan dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Tepoh turut diadakan jamuan sempena sambutan Tahun Baru Cina bersama pemimpin PAS Kuala Nerus.

Majlis tersebut diraikan oleh calon PAS Tepoh, Ustaz Abu Bakar Abdullah yang juga Yang DiPertua PAS Kuala Nerus.

Seorang warga emas, Encik Kam Koi Yong, 78, dari Kampung Pulai Baru mengesahkan menerima geran hak milik kekal bagi tanah penempatan ketika kerajaan di bawah pemerintahan PAS.

Katanya, hampir 50 tahun menunggu geran yang dibekukan sejak zaman kerajaan Barisan Nasional (BN) memerintah negeri ini.

"Saya ada terima geran tanah masa PAS memerintah Terengganu dan dia (PAS) buat sungguh apa yang dikatakan itu," ujarnya.

Menurutnya, tidak ada sebab masyarakat Tionghua di kawasan ini menolak PAS yang banyak berjasa kepada rakyat.

Chan Lan Yung, 63, mendakwa kesan kenaikan harga barang yang melambung itu menyusahkan rakyat miskin.

Katanya, kestabilan pemerintahan terletak kepada sesebuah kerajaan yang adil, bersih dan cekap.

"Masa PAS perintah negeri ini barang tidak naik sangat dan rakyat banyak terima duit 'bonus' dari pihak tertentu tapi sekarang tidak ada lagi," ujarnya.

Beliau turut mengesahkan ada menerima geran tanah kekal yang diagihkan semasa kerajaan PAS Terengganu.

Tan Yik Nui, 72, dari Kampung Pulai Baru cukup serasi dengan suasana muhibbah bergaul dengan orang Melayu dari kalangan ahli PAS.

"Saya telah lama tinggal di kampung ini dan telah menerima geran tanah dari kerajaan PAS dahulu.

"Orang PAS baik-baik belaka dan kami cukup selesa dengan mereka semua," ujarnya yang datang dengan memakai kain sarung batik.

Beliau mengakui kerajaan PAS Terengganu banyak membantu rakyat tanpa mengira fahaman politik termasuk di kalangan keluarganya penyokong MCA.

0 comments:

Submit your feedback

Your e-mail address:

Subject:

Comments: